Zespół Szkół Gastronomicznych
Potrawy Regionalne
Sobota, 12 Grudzień, 2009

Nie dajmy się infekcji!

Odporność organizmu na infekcje w dużym stopniu zależy od sposobu odżywiania się. Dbajmy więc o to, by w każdym posiłku znalazły się produkty będące dobrym źródłem składników odżywczych, które wzmacniają system immunologiczny. Wiele naturalnych produktów działa jak witaminy i lekarstwa. Wprowadźmy je do diety i nie chorujmy!
- A A A +
Drukuj Drukuj
 E-mail  E-mail
RSS RSS
Hity przeciwgrypowe na talerzu:
• Cebula – zawiera dużo witaminy C. Ma też spore ilości witamin z grupy B, prowitaminy A, sodu, potasu, fosforu, żelaza, fluoru, siarki i krzemu. To skarbnica olejków eterycznych. Obfituje w siarczki powstrzymujące rozwój infekcji i przyspieszające jej zwalczanie. Związki siarki, nadające cebuli charakterystyczny ostry smak i zapach, zmniejszają przekrwienie błon śluzowych, likwidując uciążliwe objawy przeziębienia – katar, kaszel.
Ponieważ cebula ma działanie bakteriobójcze, można zrobić z niej doskonały domowy syrop na kaszel (cebulę pokroić w plastry i zasypać cukrem, następnie postawić na 24 godziny w ciepłe miejsce, tak aby puściła sok). Sok należy pić 2-3 razy dziennie po łyżce.
• Cytrusy – są bogatym źródłem soli mineralnych i witamin, zwłaszcza witaminy C. Swoje właściwości wzmacniające zawdzięczają przede wszystkim rutynie. Rutyna uszczelnia ściany naczyń krwionośnych, zapobiegając przenikaniu drobnoustrojów do krwi, zmniejsza też obrzęk śluzówki nosa i gardła oraz wzmacnia działanie witaminy C.  Najbardziej wartościowy jest świeżo wyciśnięty sok, który można dosłodzić łyżeczką miodu. Pamiętajmy, że witamina C nie lubi wysokich temperatur. dlatego plasterek cytryny wkładajmy do herbaty wtedy, gdy już lekko ostygła.
• Czosnek – jego piekący smak i zapach to „sprawka” antybakteryjnej allicyny. Allicyna to naturalny antybiotyk. Hamuje namnażanie się wirusów. Podobne właściwości ma por.
• Marchewka, dynia, pomidory, morele, brzoskwinie, melon, mango, szpinak, kalafior, sałata, cykoria, włoska  kapusta – to źródła beta-karotenu, który wzmacnia błonę śluzową jamy ustnej, gardła i krtani.
• Miód lipowy – to źródło ponad kilkuset substancji aktywnych, w tym naturalnego antybiotyku inhibiny.
• Aronia – to doskonałe źródło witamin.
Wycisnąć sok z owoców. Wsypać jedną część cukru na cztery soku. Dodawać do herbaty lub wody. (Uwaga! Sok trzeba trzymać w lodówce!)
• Natka pietruszki – to jedno z najcenniejszych źródeł witaminy C, znanej ze swoich zdolności wzmacniania układu odpornościowego.
• Maliny – rozgrzewają, działają napotnie, wspomagają walkę z zarazkami.
Łyżkę suszonych malin zalać połową szklanki gorącej wody, gotować przez kwadrans. Wypić po przestudzeniu.
• Biojogurty, sery żółte, ser brie, kwaszona kapusta – zawierają probiotyki.
• Ryby morskie, owoce morza, olej lniany, rzepakowy, sojowy, orzechy włoskie, siemię lniane – ich najmocniejszym atutem jest wysoka zawartość niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3.
• Orzechy, pestki dyni, słonecznika, oleje roślinne, pieczywo pełnoziarniste, szparagi, szpinak, brokuły, kiełki – mają wyjątkowo dużo witaminy E.
• Zioła – imbir, chili, pieprz.
O tym, jak zioła pomogą nam wzmocnić układ odpornościowy napiszę w następnym odcinku.
 
Wróć ...
Kuchnia Wrocławia - Nie dajmy się infekcji!
.
Dolfil