Zespół Szkół Gastronomicznych
Potrawy Regionalne
Piątek, 26 Luty, 2010

Zdrowo przetrwać zimę

Na przednówku warto wprowadzić do diety pewne modyfikacje, które pozwolą nam odzyskać wymarzoną formę.
Naturalnie nikt nie wymyślił jeszcze diety cud. Wiadomo, aby schudnąć, trzeba jeść mniej, nie dogadzać swojemu podniebieniu na każdym kroku. I nie chodzi tu oczywiście o głodzenie. Posiłki powinny być różnorodne, zbilansowane pod względem zawartości składników odżywczych, ale mniej kaloryczne. Oczywiście każdy z nas ma inne zapotrzebowanie energetyczne, w zależności od własnej przemiany materii, wieku i rodzaju wykonywanej pracy.
- A A A +
Drukuj Drukuj
 E-mail  E-mail
RSS RSS

Co jeść, żeby czuć się dobrze i schudnąć?
• Wybierajmy pokarmy bogate w błonnik. Pobudza on trawienie i pracę jelit, dzięki czemu przyspiesza oczyszczanie organizmu ze szkodliwych substancji. Zapobiega wzdęciom. Najwięcej błonnika jest w produktach z pełnego ziarna – gruboziarnistym pieczywie, razowym makaronie, ryżu, kaszach.
• Jedzmy dużo owoców i warzyw.
• Wprowadźmy do diety produkty zawierające zdrowe tłuszcze – bogate w kwasy tłuszczowe omega 3 (oliwa z oliwek, olej, ryby morskie, owoce morza).
• Gotujmy na parze, pieczmy w folii aluminiowej.
• Zredukujmy sól.

W procesie odchudzania warto sięgnąć po lecznicze zioła przyprawowe związane z przyspieszeniem i regulacją przemiany materii. Ponadto zadaniem tych ziół jest obniżenie poziomu złego cholesterolu we krwi, przywrócenie prawidłowej pracy wątroby, żołądka, dwunastnicy, trzustki, nerek, a także poprawa pracy układu krwionośnego.
Do grupy ziół dobrej przemiany materii – odchudzających zalicza się m.in. boże drzewko, anyż, rozmaryn, bobrek trójlistkowy, anyż, mięta, werbena, rumianek, tymianek, liść brzozy, lubczyk, skrzyp, macierzanka, nasiona lnu, kora kruszyny, sok aloesu, senes, kolendra, hyzop, cykoria podróżnik, oman wielki, ostrożeń warzywny, nieśmiertelnik żółty, rzepik pospolity, drapacz lekarski, jeżówka wąskolistna, estragon, szałwia lekarska, szanta zwyczajna, boża trawka, jałowiec, tatarak, chili, papryka, koper, kminek, imbir, kurkuma, kardamon, gałka muszkatołowa, bazylia, cząber, oregano, pieprz ziołowy, fiołek trójbarwny.
Zioła stosowane w kuchni mogą być znakomitym lekiem na wiele dolegliwości, pomocą w utrzymaniu zdrowia i prawidłowej wagi. Dodawanie ich do potraw nadaje jedzeniu zupełnie nową wartość. Potrawy z dodatkiem naturalnych i smacznych ziół leczniczych zapewnią zdrowie i dobrą kondycję. Ta prawidłowość jest podstawą Diety Funkcjonalnej.
Więcej informacji na temat tej diety znajdą Państwo w książce mojego autorstwa „Dieta Funkcjonalna. Nowe spojrzenie na zdrowe żywienie”, wydanej nakładem wrocławskiego wydawnictwa ASTRUM.
Z kolei w książce Barbary Jakimowicz-Klein „280 potraw Diety Funkcjonalnej. Przepisy na zdrowe życie”, znajdą Państwo doskonałe przepisy na smakowite potrawy umożliwiające pozbycie się zbędnych kilogramów oraz przyczyniające się do poprawy zdrowia.
 
Aby cieszyć się dobrym zdrowiem i samopoczuciem, trzeba nie tylko mądrze się odżywiać, ale także trzeba się ruszać. Bez aktywności fizycznej każda dieta jest mało warta!
 
Wróć ...
Kuchnia Wrocławia - Zdrowo przetrwać zimę
.
Dolfil