Zespół Szkół Gastronomicznych
Potrawy Regionalne
Piątek, 09 Kwiecień, 2010

Nie dajmy się wiosennemu zmęczeniu!

Przesileniu wiosennemu można zapobiec lub szybko je usunąć, stosując kilka prostych reguł.
Po okresie zimowym przede wszystkim należy zregenerować osłabiony układ odpornościowy, gdyż w przeciwnym razie staniemy się wiosną zbyt podatni na atak mikroorganizmów chorobotwórczych.
Wszyscy wiemy, że zioła poprawiają smak i aromat potraw. Nie zawsze jednak zdajemy sobie sprawę z tego, że rośliny te wzbogacają też posiłki w witaminy i biologicznie czynne związki, które regulują przemianę materii, poprawiają pracę serca i układu krążenia, pobudzają do działania cały organizm!
- A A A +
Drukuj Drukuj
 E-mail  E-mail
RSS RSS
Istnieją rośliny poprawiające odporność organizmu, działające ogólnie wzmacniająco, podnoszące zdolność koncentracji, aktywność. Właściwości te czynią z ziół wartościowy składnik naszej diety.
Do grupy ziół sił witalnych, wzmacniających, zwiększających odporność organizmu należą:
kora i szyszka sosny, lukrecja gładka, fiołek trójbarwny, nostrzyk żółty, hyzop lekarski, ostrożeń warzywny, lubczyk, gałka muszkatołowa, bylica boże drzewko, seler, goździki, oman wielki, ruta zwyczajna, werbena, anyż (biedrzeniec), kalina koralowa, draganek (estragon), boża trawka, szanta zwyczajna, imbir, lwie serce (serdecznik), cynamon, głóg, kasztanowiec, kardamon, kurkuma, curry, pieprz ziołowy, szałwia lekarska, gorczyca, rumianek.
Zioła te można dodawać w niewielkich ilościach do potraw przygotowanych zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia. Pamiętajmy, że nic nie zastąpi diety bogatej w świeże jarzyny i owoce, o niskiej zawartości tłuszczów nasyconych, która jednocześnie zapewnia wysoki poziom substancji antyoksydacyjnych (zwalczających tzw. wolne rodniki w organizmie).
Lecznicze zioła przyprawowe wspomagają prawidłową gospodarkę lokowania składników odżywczych w organizmie, dostarczają brakujących mikroelementów, soli mineralnych i witamin, dzięki czemu podnosi się sprawność fizyczna i umysłowa, powraca chęć do życia, witalność.
Osoby, które źle znoszą okres przesilenia wiosennego mogą także sięgnąć po preparaty dostępne w aptekach, np. zawierające żeń-szeń (wzmacnia system odpornościowy, uodparnia na stres, poprawia zdolności intelektualne, leczy depresję i nerwicę, odtruwa organizm) lub guaranę (to również jeden z najstarszych, sprawdzonych sposobów na pobudzenie energii).
Witalność, aktywność, werwa, duży zasób sił biologicznych – to słowa towarzyszące nam przez całe życie. Wszyscy pragniemy być zdrowi i pełni życiowej energii. Chcemy wierzyć, że jest ona nam przekazywana w genach. Jednak uczeni wskazują, że oprócz genów znaczący wpływ na siłę naszego organizmu ma także styl życia i to, w jaki sposób się odżywiamy.
Wiele informacji na temat właściwych posiłków, potraw, ziół i związków mineralnych podnoszących odporność, sprawność fizyczną i intelektualną znajdą Państwo w książce autorstwa Barbary Jakimowicz-Klein – Dieta witalna, wydanej nakładem wrocławskiego wydawnictwa ASTRUM.
Zastosowanie tych informacji w praktyce ułatwi życie zarówno ludziom młodym, jak i osobom dojrzałym, które okres osłabienia witalności chciałyby przetrwać w sposób jak najbardziej łagodny. A prezentowane w książce receptury mogą być źródłem nie tylko sukcesów kulinarnych i rozkoszy podniebienia. Warto sprawdzić!
 
Wróć ...
Kuchnia Wrocławia - Nie dajmy się wiosennemu zmęczeniu!
.
Dolfil