Zespół Szkół Gastronomicznych
Potrawy Regionalne
Poniedziałek, 31 Maj, 2010

Sezon na nowalijki

Młode warzywa nie tylko dobrze smakują – przede wszystkim zawierają błonnik, witaminy i mikroelementy. Powinny jednak pochodzić ze znanego źródła, np. z dużego gospodarstwa rolnego. Tam systematycznie bada się glebę pod kątem dopuszczalnych dawek nawozów, a także okresów karencji, czyli czasu, który musi upłynąć od „potraktowania” rośliny np. pestycydem do chwili wprowadzenia jej do handlu.
- A A A +
Drukuj Drukuj
 E-mail  E-mail
RSS RSS
Jak wybierać nowalijki?
Podobnie jak inne warzywa. Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na ich świeżość. Skórka powinna być jędrna, bez ognisk pleśni, liście zdrowe, bez śladów gnicia czy przebarwień. Warzywa korzeniowe, marchew czy buraki nie powinny być miękkie.
Kupując nowalijki w promocyjnych cenach oszczędzamy tylko pozornie, takie rośliny gromadzą w sobie duże ilości szkodliwych dla zdrowia związków.
BHP amatora nowalijek
Zaczynamy od dokładnego opłukania warzyw pod strumieniem bieżącej wody. Sałata silnie chłonie toksyny, dlatego trzeba odrzucić wierzchnie liście, pozostałe opłukać i usunąć z nich grube nerwy liściowe. Podobnie zachowuje się marchewka, dlatego oskrobujemy ją z „zapasem” i obcinamy zieloną część korzenia. Z pewnym marginesem obcinamy również liście i korzonki rzodkiewek.
Młode ziemniaki lepiej obrać, gdyż pod skórką zbiera się najwięcej szkodliwych substancji. Najmniej chemii wchłaniają ogórki, pomidory i papryka.
Nowalijek nie wolno przechowywać w zamkniętym woreczku foliowym.
Unikajmy kupowania szczególnie dużych okazów, np. ogromnych marchewek, bardzo bujnej sałaty. Jeśli są nienaturalnie duże, były z całą pewnością wspomagane nadmierną ilością nawozów chemicznych.
A poza tym unikajmy – przez cały rok – kupowania warzyw ze straganów usytuowanych przy ruchliwych ulicach i z gospodarstw położonych przy trasach przejazdowych. W ten sposób nie będziemy zjadać ołowiu.
Jak przygotować nowalijki do spożycia?
Najlepiej sprawdzą się w formie surowej, jako atrakcyjny dodatek do surówek i sałatek. Można je także wykorzystać jako apetyczną dekorację kanapek lub smaczną, kolorową przekąskę.
Najbardziej wartościowe, po surowych, są warzywa przygotowane na parze lub krótko duszone pod przykryciem, najlepiej na teflonowej patelni. Brak bezpośredniego kontaktu z wodą, która wypłukuje witaminy i składniki mineralne oraz krótki czas obróbki sprawiają, że tak przygotowane nowalijki zachowują większość cennych składników mineralnych i witamin. Ponadto możemy się cieszyć pełnią smaku i aromatu, bez konieczności intensywnego przyprawiania, szczególnie solą.
Pamiętajmy o kiełkach!
Na wiosnę nie zapominajmy o bezcennych kiełkach! O tej porze roku stanowią źródło wielu niezbędnych dla organizmu substancji. Zawartość witamin oraz składników mineralnych jest w nich kilkakrotnie wyższa niż w ziarnach, z których zostały wyhodowane. Poza tym są niskokaloryczne i lekkostrawne, a zawarte w nich składniki bardzo dobrze przyswaja organizm.
Najlepiej jeść kiełki na surowo. Warto dodawać je też do sałatek albo past twarogowych.
 
Wróć ...
Kuchnia Wrocławia - Sezon na nowalijki
.
Dolfil